Pdf ‘Abraham and Ibrahim’ nu online beschikbaar

abrahanNiet alleen in Nederland zijn gelovigen geïnteresseerd in de verhalen rond aartsvader Abraham/Ibrahiem, ook in Amerika was er behoefte aan. Stichting Trialoog stuurde daarom een Engelstalige manuscript naar de Presbyterian Church of America, dat daarop in 2006, met eigen lesmethoden, werd uitgegeven. De Stichting bestelde er zelf weer een flink aantal exemplaren van om ze van hieruit aan Engelssprekenden mee te kunnen geven.

Prijs exclusief verzendkosten: € 10.-. Te bestellen op het adres van de Stichting.

Stichting Trialoog heeft nu ook de pdf uit Amerika gekregen. En omdat de doelstelling van de Stichting is om ‘de dialoog en trialoog tussen de drie Abrahamitische geloofsgroepen te bevorderen’, is deze pdf gratis online gezet op de pagina English van deze site, zodat het Abrahamverhaal over grenzen heen gelezen kan worden.

Recensie van ‘Flexibel geloven – zingeving voorbij de grenzen van religies’

friedaOp onze website plaatsen en recenseren we af en toe nieuwe boeken die niet gepubliceerd zijn bij/door Stichting Trialoog maar elders zijn gepubliceerd. Vandaag een recensie van het boek ‘Flexibel geloven’ van Manuela Kalsky en Frieda Pruim. Francien van Overbeeke-Rippen schreef deze recensie.

In hun voorwoord geven de auteurs aan, dat er op religieus gebied in korte tijd veel is veranderd. Nederlanders hebben in groten getale afscheid genomen van het geloof ‘van toen’. Ze willen zich niet meer binden aan vaste gemeenschappen en al helemaal niet aan religieuze instituten. Desondanks noemt zestig procent van de bevolking zich ‘gelovig’ – maar dan wel op een eigen manier. Een deel van hen – in dit boek ‘flexibel gelovigen’ genoemd – combineert elementen uit verschillende levensbeschouwelijke tradities met elkaar, een ander deel is in de loop van het leven naar een andere religie overgegaan. Er is geen twijfel mogelijk, zeggen de auteurs: Nederland is in levensbeschouwelijk opzicht pluriform en onoverzichtelijk geworden. Het past niet meer in de geijkte kaders van ‘onze’ manier van denken. En dat geeft vaak onzekerheid. Eén remedie is daarom meer te weten te komen over de beweegredenen voor de hedendaagse levensbeschouwelijke keuzes van mensen. Daartoe hebben ze deskundigen die uit eigen ervaring spreken in beeld gebracht en in interviews hen daarnaar gevraagd. Deze interviews maken deel uit van een onderzoeksproject over multiple religious belonging, dat gedurende vier jaar door het Dominicaans Studiecentrum voor Theologie en Samenleving (DSTS) en de Vrije Universiteit (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO) wordt uitgevoerd.